Ciekawostki

Spacer Młodego Inżyniera

Już w Starożytności Pitagoras mówił, że „Liczby rządzą światem”. 2000 lat później ludzie są tak bardzo „zanurzeni” w liczbach i wirtualnym świecie, że wyzwaniem staje się pokazanie jak bardzo matematyka i fizyka są potrzebne w codziennym życiu. Jako przyszła nauczycielka przedmiotów ścisłych chciałabym, aby moim głównym celem było wspólne okrywanie, iż królowa nauk nie jest tylko przedmiotem szkolnych egzaminów, ale narzędziem, które pozwala kreatywnie i optymalnie budować świat.

Matematyka, jako przedmiot ścisły, wymaga dokładnej i jednoznacznej odpowiedzi. Dzięki tej własności pozwala na „ogarnięcie” rzeczywistości.  Chciałabym zaproponować swoim uczniom udział w projekcie Spacery Młodego Inżyniera, czyli cyklu spacerów po mieście Gdynia (to moje miasto zamieszkania, ale projekt można zaadaptować do każdej miejscowości) oraz osiedlu, na którym mieszkają.

Projekt obejmuje sześć spotkań:

  • Stare, a piękne – wpływ historii na wygląd architektoniczny miasta
  • Co w trawie piszczy? – jakie projekty inżynierskie są aktualnie realizowane
  • Czego miastu brak? – jakie realizacje / przedsiębiorstwa / inwestycje byłby potrzebne lokalnej społeczności
  • A może samemu? – przygotowanie makiet / projektów / prezentacji pomysłów brakujących elementów miasta
  • Uwaga! Wstęp wzbroniony – zwiedzenie obiektów zamkniętych: Elektrociepłowni, Portu w Gdyni, Stoczni, Zajezdni autobusowej, Budowa
  • Gdzie mieszka prąd, a gdzie telewizja? – ciekawe budowle wokół nas

Każdy spacer wymagałby współpracy nauczycieli z przedstawicielami różnych zawodów, m.in. z Głównym Architektem Miasta, lokalnym przewodnikiem, przedsiębiorcami osiedlowymi, kierownikami aktualnie realizowanych budów, Radą Dzielnicy, Przedsiębiorstwami Miejskimi (np. Zakład Oczyszczania Miasta, Elektrociepłownia, Zakład energetyczny czy Zakład Transportu Miejskiego). To w tych miejscach matematyka i fizyka znajduję zastosowanie. Głównym celem projektu będzie zaciekawienie uczniów zawodami inżynierskimi, urbanistycznymi oraz społecznymi. Interdyscyplinarny charakter działania pozwoli na zaangażowanie osób o różnych predyspozycjach oraz zainteresowaniach. Ponadto wspólna analiza mocnych i słabych stron lokalnej społeczności pokaże młodym ludziom, jak ważna jest postawa obywatelska oraz jak sami mieszkańcy mogą wpływać na kształt swojego miejsca zamieszkania.

Realizacja tego projektu wymaga dużego zaangażowania, nie tylko nauczyciela prowadzącego, ale również innych nauczycieli, np. języka polskiego czy historii. Niezbędna jest również współpraca z rodzicami, którzy mogą być dodatkowymi opiekunami w trakcie wyjścia, ale również współorganizatorami, np. poprzez wykorzystanie kontaktów zawodowych.

Multidyscyplinarna forma projektu pozwala na nadanie sensu teoretycznym przedmiotom, jakimi są matematyka i fizyka. Ponadto umożliwia wspólnie z dziećmi opisać to co znają i wykorzystują w codziennym życiu.

Miłego odkrywania swojej okolicy!

Ściskam

Agnieszka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *